Toimintamme perustana on yhteistyössä Folkhälsanin tutkimuskeskuksen ja Helsingin yliopiston kanssa toteutettu Terve Oppiva Mieli (TOM) -tutkimushanke, jonka tavoitteena on tutkia tietoisuustaitojen vaikuttavuutta suomalaisten koululaisten hyvinvointiin ja oppimiseen. TOM-tutkimuksemme on Suomen ensimmäinen tietoisuustaitojen vaikuttavuutta kartoittava tutkimushanke, ja kansainvälisesti se on yksi maailman laajimmista alan tutkimuksista.
Vuosina 2014-2016 keräsimme tutkimusaineiston 12-15 –vuotiaiden oppilaiden sekä heidän opettajiensa ja vanhempiensa parissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 3519 suomen- ja ruotsinkielistä oppilasta 56 peruskoulusta Etelä-Suomen alueelta.
Tutkimuksessa vertailimme kolmea eri tutkimusryhmää. Interventioryhmä osallistui 9 viikon ajan tietoisuustaito-oppitunneille, kontrolliryhmä osallistui 9 viikon ajan rentousaiheisille oppitunneille ja kolmasryhmä, eli 0-ryhmä, seurasi tavallista lukujärjestystä. Kaikkien tutkimusryhmien oppilaat vastasivat kyselylomakkeisiin ennen seurantajaksoa, heti sen jälkeen, sekä 6 ja 12 kuukauden kuluttua seurantajakson päättymisen jälkeen.
Odotetusti tietoisuustaitojen säännöllinen harjoittaminen lisäsi hyvinvointihyötyjä. Tutkimustulokset osoittavat tietoisuustaitojen olevan hieman tehokkaampi keino edistää resilienssiä, eli psyykkistä joustavuutta, ja sosio-emotionaalista toimintakykyä sekä vähentää masennusoireiden ilmaantuvuutta koululaisten parissa verrattuna tavallisiin rentoutusharjoituksiin.
Tutkimuksen toteutuksesta ja tutkimustuloksista voit lukea lisää tieteellisissä lehdissä julkaistuissa artikkeleissa.
Oppilaiden parissa toteutetun tutkimuksen lisäksi olemme suorittaneet Läsnäoleva kasvattaja -koulutuksen toteutettavuustutkimuksen, jossa selvitimme koulutuksen toteutettavuutta, hyvinvointihyötyjä sekä tietoisuus- ja läsnäoloharjoitteiden jalkauttamista. Lue lisää.
Julkaisut
- Beattie, M. M., Hankonen, N. E., Konttinen, H. M., & Volanen, S-M. (2022). Uptake of and Motivational Responses to Mental Health-Promoting Practices: Comparing Relaxation and Mindfulness Interventions. Frontiers in psychology, 13, 869438.
- Lassander, M., Saarinen, T., Simonsen-Rehn, N., Suominen, S., Vahlberg, T. & Volanen, S-M. (2022). Healthy Learning Mind (HLM): Cluster Randomized Controlled Trial on A Mindfulness Intervention, Moderators and Association with Perceived Socioeconomic Status, and Comparison to Other National Data. Child & Youth Care Forum (Accepted 2/2022)
- Beattie, M., Hankonen, N., Konttinen, H., & Volanen, S-M. (2022). Latent profile analysis as a method for process evaluations: Discovering response subgroups in a mindfulness intervention. Social Science and Medicine, 296, 114748.
- Saarinen, A., Hintsanen,M., Suominen, S., Vahlberg, T., Hankonen, N. & Volanen,S-M. (2022). School-based mindfulness intervention for depressive symptoms in adolescence: for whom is it most effective? Journal of Adolescence, 94, (2), 118-131.
- Lassander, M., Hintsanen, M., Ravaja, N., Määttänen, I., Suominen, S., Mullola, S., Makkonen, T., Vahlberg, T. & Volanen S-M. (2022). Pilot study on students’ stress reactivity after mindfulness intervention compared to relaxation control group. International Journal of Stress Management.
- Lassander M., Hintsanen M., Suominen S. Mullola S., Vahlberg T., Volanen S-M. Effects of school-based mindfulness intervention on health-related quality of life: moderating effect of gender, grade and independent practice in cluster randomized controlled trial. Quality of Life Research, 2021.
- Lassander, M., Hintsanen, M., Suominen, S., Mullola, S., Fagerlund, Å., Vahlberg, T. & Volanen, S-M. The Effects of School-based Mindfulness Intervention on Executive Functioning in a Cluster Randomized Controlled Trial. Developmental Neuropsychology, 2020.
- Beattie, M., Konttinen, H., Volanen, S-M., Knittle, K., & Hankonen, N. Social Cognitions and Mental Health as Predictors of Adolescents’ Mindfulness Practice. Mindfulness, 2020,11, 1204–1217.
- Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola, S., Vahlberg T., But A., Suominen S. Healthy Learning Mind – Effectiveness of a mindfulness program on mental health compared to a relaxation program and teaching as usual in schools: a cluster-randomised controlled trial. Journal of Affective Disorders, 2019, 260: 660-669.
- Beattie M., Hankonen N., Salo G., Knittle K., Volanen S-M. Applying behavioral theory to increase mindfulness practice among adolescents: an exploratory intervention study using within-trial RCT design. Mindfulness. 2019, 10:2, 312-324.
- Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola S., Vahlberg T., But, A., Suominen S. Healthy Learning Mind – a school-based mindfulness and relaxation program: a study protocol for a cluster randomized controlled trial. BMC Psychology, 2016, 4:35.