Terve Oppiva Mieli (TOM) –tiimi on tehnyt määrätietoisesti työtä itsetuntemuksen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen, myötätunnon, onnellisuuden ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä oppimisen edistämiseksi suomalaisissa kouluissa ja päiväkodeissa vuodesta 2011. Teemme niin tutkimus-, kouluttamis- kuin jalkauttamistyötäkin.
Tietoisuus- ja läsnäolotaitoja harjoittamalla vahvistamme tarkkaavaisuuttamme, joka on tärkein rakennuspalikka kaikessa uuden oppimisessa; puhumme sitten koulussa tänä päivänä opetettavista aineista, tulevaisuuden metataidoista – kuten itsesäätelystä, resilienssistä, luovuudesta, kriittisestä ajattelukyvystä, yhteistyötaidoista, myötätunnosta tai hyvinvoinnintaidoista.
Suomalaisissa kouluissa ja päiväkodeissa tuhannet lapset, nuoret ja kasvattajat kohtaavat päivittäin. Koulut ja päiväkodit ovatkin mitä parhain paikka opettaa tietoisuus- ja läsnäolotaitoja, joita tarvitsemme ylläpitääksemme hyvinvointiamme nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassamme.
Asiantuntijahaastattelut
Kuuntele ajatuksia ja kokemuksia tietoisuus- ja läsnäolotaitojen harjoittamisesta kouluissa ja päiväkodeissa.
Rehtori Mari Suokas-Laaksonen
Varhaiskasvattaja Ressu Petäinen