Hyppää sisältöön

Tarinamme

Terve Oppiva Mieli yhdistyksen perusta luotiin vuonna 2011, jolloin osallistuin amerikkalaisen Michelle Limantour-Seaverin nelituntiseen työpajaan Helsingissä. Michelle toimi tuolloin tunne- ja vuorovaikutusohjelman johtajana kansainvälisessä koulussa kotimaassaan, ja nyt hän oli tullut kertomaan työstään Suomeen. Olin väitellyt Helsingin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta aiemmin samana vuonna, enkä ollut varma, halusinko jatkaa tutkimustyön parissa lainkaan. Michellen työpajasta olin kuullut sattumalta edellispäivänä, ja siihen osallistuin muista kuin ammatillisista syistä. Tai niin luulin. Tuolloin molemmat lapseni olivat vielä pieniä, ja miten sattuikin, että heidän isänsä oli työmatkalla ja äidillänikin sattui olemaan tärkeä meno juuri tuona iltana, joten siitä alkoi aikamoinen järjesteleminen, jotta sain sijoitettua lapseni omien kavereittensa vanhempien kontolle kokonaiseksi arki-illaksi, aina iltayhdeksään asti. Mutta näin sen vaivan, joskin kokien pientä syyllisyyttä joka suuntaan, koska tunne siitä, että minun oli tuohon työpajaan osallistuttava, oli niin voimakas ja suorastaan pakottava, joskaan en ymmärtänyt syytä tunteelleni.

Niin koitti tiistai-ilta ja työpaja alkoi, ja muistan ikuisesti miten 3 tuntia 45 minuuttia myöhemmin ajattelin että ookoo, ihan kiva, paljon uutta ja mielenkiintoista, mutta etten ymmärtänyt miksi minun oli ollut niin pakottava tarve päästä sinne. Ja juuri silloin Michelle sanoi näyttävänsä lopuksi youtube videoklipin siitä, miten heidän koulussaan aloitettiin koulupäivä. Näimme isolta valkokankaalta, miten alakouluikäiset lapset kerääntyivät koulunsa jumppasaliin, ja kävivät istumaan lattialle. Yksi poika meni seisomaan eteen, otti mikin käteensä, ja alkoi ohjata kavereilleen myötätuntoharjoitusta. Kuulimme, miten hän kehotti kavereitaan osoittamaan myötätuntoa ensin itselleen, sitten kavereilleen, ja lopulta tuntemattomille. Oli kuin salama olisi iskenyt päähäni ja kyyneleet alkoivat valua pitkin poskiani. Se hetki muutti elämäni, ei enempää eikä vähempää. Ymmärsin tuossa hetkessä, että myötätunto on kyky, jota voimme kehittää ja oppia, enkä voinut olla ajattelematta, miten paljon hyötyä siitä olisi lasten ja nuorten, ja siten lopulta koko maailman, hyvinvoinnille. Ja koska näin kerran oli, koulu olisi nimenomaan se paikka, josta olisi  aloitettava. Koulu koskee kaikkia tasapuolisesti täällä läntisessä maailmassa.

Tuosta vuoden 2011 työpajasta alkoi uskomaton tapahtumien sarja; niin monen asian piti loksahtaa juuri kuten ne loksahtivat, niin monta ”ihmettä” tapahtua, niin monen ihmisen löytää toisensa, joidenkin löytää rohkeus seistä hankkeemme takana, joidenkin viisaus rahoittaa hankettamme, joidenkin irtisanoutua työstään osallistuakseen hankkeeseemme ym ym. Jokainen osa oli välttämätön, jotta Terve Oppiva Mieli pystyi kasvamaan nykyisenlaisekseen yhdistykseksi. Jos jotain noista alkuvuosista opin, on se, että kun sitoo sydämensä selkeän päämäärän saavuttamiselle puhtain ja epäitsekkäin aikomuksin, kaikki on mahdollista.

Tuo tapahtumien sarja johti Suomen ensimmäiseen tietoisuustaitojen vaikuttavuutta kartoittavaan tutkimukseen – minä siis jäin tutkimusalalle löydettyäni ammatillisen intohimoni –  joka on edelleen yksi maailman suurimpia ja laajimpia tutkimuksia alallaan. Muutamaa vuotta myöhemmin eli vuonna 2016 olimme jälleen luomassa maahamme uutta ja ainutlaatuista saadessamme sosiaali- ja terveysministeriön terveyden edistämisen määrärahan näiden taitojen jalkauttamiseksi suomalaisiin peruskouluihin. Tuon tuen turvin loimme maahamme ensimmäisen tietoisuus- ja läsnäolotaitoihin pohjaavan opettajien koulutuksemme; Läsnäolo kasvattajan hyvinvoinnin tukena ja läsnäolo oppilaan oppimisen tukena -koulutuskokonaisuuden. Vuosina 2018-19 Opetushallitus tuki kyseistä koulutustamme ja se oli osa opettajien virallista täydennyskoulutusta, johon osallistumisesta he saivat 8 opintopistettä. Uusin koulutuksemme, vuonna 2020 valmistunut Läsnäoleva Johtaja -koulutuksemme on Työsuojelurahaston tuella luotu hyvinvointikoulutus kasvatus- ja opetusalan johtajille. Suunnittelemme ja luomme paraikaa uusia koulutuksia, ja niistä ilmoitamme näillä sivuilla, joten pysykäähän kuulolla, ja otamme mielellämme vastaan myös teidän toiveitanne ja ehdotuksianne. Me teemme työtämme teitä varten.

Tuona iltana, siinä työpajassa vuonna 2011, minut täyttänyt energia ja lataus oli niin valtava, kuin oma big bangini, että koen menneeni sen hetken voimalla ”läpi harmaan kiven” viimeisten 10 vuoden aikana. Maailma on muuttunut tässä ajassa niin nopeasti, että on helppo unohtaa, miten vallankumouksellinen ajatus näiden taitojen tuomisesta yhteiskuntaan ja kouluihin vasta 10 vuotta sitten oli. HS julkaisi ensimmäisen ison kokosivun jutun tutkimuksestamme vuonna 2014, ja sen jälkeen alkoi tapahtua, ja sukulaishankkeita tupsahdella maahamme. Isoimpana saavutuksenamme pidänkin sitä yhteiskunnallista vaikutusta, joka hankkeellamme on ollut. Hankettamme onkin kuvattu lumiauraksi, joka on ollut auraamassa tietä näiden ihmisen kauneimpien ja meidät koneista erottavien kvaliteettien ja arvojen esiin nostamiselle yhteiskunnallisena ja hyvinvointia lisäävänä voimana. Että nämä, jos jotkin taidot ovat sellaisia, että niitä tulee kehittää ja edistää yhteiskunnassamme. Enkä tarkoita vain myötätuntoa, vaan on hyvä muistaa, että tietoisuustaidot ovat tarkkaavaisuusharjoitteita, ja tarkkaavaisuus on kaiken oppimisen tärkein rakennuspalikka; puhumme sitten nykyisten koulussa opetettavien aineiden, tulevaisuuden metataitojen, vuorovaikutustaitojen, tai hyvinvointitaitojen omaksumisesta ja oppimisesta!

Olen kiitollinen tuhansille ihmisille: tutkimuksiimme osallistuneille oppilaille, sekä opettajille ja vanhemmille, jotka uskoivat asiaamme aikana, jolloin näistä ei vielä kirjoitettu eikä puhuttu, kasvatusalan virkamiehille ja hallintohenkilökunnalle, rahoittajille, entisille ja nykyisille tietoisuustaito-ohjaajille, yhteistyökumppaneille, kanssatutkijoille, hankekoordinaattoreille, aineistoamme tutkiville opiskelijoille ja tietysti nykyisille ihanille ohjaajillemme… lista on loputon, ja hankkeemme onnistumisen ja olemassaolevan yhdistyksen takana on tuhansien ihmisten vaivannäkö. Sydämestäni kiitän teistä jokaista, sillä teidän avullanne me voimme tehdä tätä uskomattoman merkityksellistä ja antoisaa työtä suomalaisten lasten, nuorten ja aikuisten hyvinvoinnin edistämiseksi kasvatuskentällä ja nykyään muillakin kentillä.

Toivon teille kaikille mitä kauneimpia läsnäolon hetkiä.

Tervetuloa koulutuksiimme!

Salla-Maarit

Terve Oppiva Mieli- hankkeen johtaja

Jaa somessa: