Hyppää sisältöön

Läsnäolokoulutukset nuorille

Harjoittamisesta on tutkitusti hyötyä hyvinvoinnin kannalta nuorille. Läsnäolo- ja rauhoittumishetket sopivat keskelle koulupäivää, kotiin ja harrastusten pariin.

Suomalaiset nuoret tekevät tietoisuustaitoharjoituksia mielellään koulupäivien aikana. Läsnäolo- ja rauhoittumishetket edistävät hyvinvointia monin eri tavoin: ne auttavat sietämään paremmin ikäviä filiksiä ja erilaisia paineita, jolloin stressiäkin on luultavasti vähemmän. Stressin vähetessä olo on rennompi, oppiminen helpottuu ja luovuus lisääntyy. Harjoittaminen saattaa myös lisätä itsemyötätuntoa, jolloin opimme ehkä puhumaan vähän kauniimmin itsellemme, samalla kun tämä lempeämpi tapa suhtautua itseen saattaa lisätä itseluottamusta ja rohkeutta. Lisäksi harjoittaminen saattaa auttaa hyvien kaverisuhteiden rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Ja mikä myös tärkeää; harjoittaminen parantaa erilaisten kokemustemme laatua, jolloin elämä tuntuu merkityksellisemmältä!

Tietoisuustaitoharjoituksia nuorille

Voit kokeilla seuraavia harjoituksia esimerkiksi, kun haluat rauhoittua ja hengähtää hetken, olet stressaantunut ja ehkä valmistautumassa kokeeseen tai esitelmän pitämiseen tai kun koet iloa ja kiitollisuutta elämässäsi. Nämä harjoitukset on suunnattu yläkouluikäisille ja toisen asteen opiskelijoille.

Ankkuriharjoitus

Kehoskannaus

Ystävällisyys ja kiitollisuus -harjoitus

Ajatuksia oppilailta, jotka ovat tehneet säännöllisesti harjoituksia:

”Ennen suutuin ja aloin heti huutaa, mutta nyt mietin, mitä oikeasti haluan ja mitä haluan sanoa.”

”Saan asioita tehtyä nopeammin ja huolellisemmin.”

”Nyt tiedän mitä teen, kun panikoin tai stressaan.”

Kerro meille ideasi

Kehitämme koulutustarjontaamme jatkuvasti. Kuulemme mielellämme teidän nuorten ajatuksia, toiveita ja ideoita siitä, millainen koulutus olisi teille nuorille sopiva. Kerro meille ideasi lähettämällä viesti.

Vinkkaa näistä sivuista myös opettajallesi, ja kannusta hänet tuomaan tietoisuustaitoharjoitteet osaksi opetusta ja koulupäiviä.

Jaa somessa: